Laiklik İle İlgili Sözler

Laiklik İle İlgili Sözler Laiklik yüzyıllardır süren bir kavga halindedir. Din ve devlet işlerinin birbirlerinden ayrılmış olması şeklinde kısaca açıklanmaktadır. Fakat laiklik çok daha derin anlamları bulunan bir akımdır. Rahip kralların toplumları ve dünyayı yönetmiş olduğu uzun binyıllar sonucu, gelişen toplumlar tarafından kendilerini yönetebilmesi amacıyla tercih ettikleri bir tür sistemdir. Bu önemli konu ile ilgili güzel sözler hemen hemen her toplumda görülmektedir. 

Genel olarak siyasetçiler ve önderler tarafından söylenmekte olan laiklik ile ilgili sözler, günümüzde de eski zamanlarda olduğu gibi güncelliğini korumaktadır. Her dönem içerisinde toplumsal ve yönetim sistemi şeklinde de güncelliğini korumakta olan laiklik kavramı, bu nedenle hakkında bir çok sözün söylendiği bir konudur. Farklı dinlere inanılsa da devlet ve toplum yönetiminde de, dini kuralların değil laik olan ve dinin göz ardı edilmediği kuralların ve yasaların bulunması hedeflenmektedir.  Cumhuriyetin ilan edilmesi ve Atatürk ile birlikte toplum için önem kazanmış laiklik kavramı hakkında, sürekli olarak devam etmekte olan bir tartışma söz konusudur.

Din ile ilgili olan kuralların ve yasaların zaten koyulmuş olması laik sistemin ve ona paralel olarak oluşturulan yasalara karşı olarak bir kabul edememe durumu da oluşmuştur.

Laiklik İle İlgili Sözler
Laiklik İle İlgili Sözler

İşte Editörün Seçimi Laiklik ile İlgili Sözler

  1. “Laiklik, bireylerin inanç özgürlüğünü koruyan ve devletin tarafsızlığını sağlayan bir ilkedir.” – Atatürk
  2. “Laiklik, din ve devlet işlerinin ayrılması anlamına gelir. Bu prensip, toplumda hoşgörü, özgürlük ve eşitlik sağlar.” – Unknown
  3. “Laiklik, demokratik bir toplumun temelidir. Din ve siyaset birbirinden ayrılmalıdır.” – Voltaire
  4. “Laiklik, dinler arası hoşgörüyü ve toplumsal barışı teşvik eder.” – Mustafa Kemal Atatürk
  5. “Laiklik, herkesin kendi inancını özgürce yaşama hakkını garanti eder.” – Unknown
  6. “Laiklik, devletin tarafsızlığını korurken, insanların inanç özgürlüğünü garanti eder.” – John F. Kennedy
  7. “Laiklik, demokrasi ve insan hakları için vazgeçilmez bir ilkedir.” – Unknown
  8. “Laiklik, din ve devletin ayrılmasıyla toplumda farklı inançlara sahip bireylerin bir arada yaşayabilmesini sağlar.” – Thomas Jefferson
  9. “Laiklik, inanç özgürlüğü ve toplumsal çeşitlilik üzerine kurulu bir prensiptir.” – Unknown
  10. “Laiklik, herkesin eşitlik ve adalet içinde yaşayabilmesi için gereklidir.” – Unknown

Bu sözler, laikliğin temel prensiplerini ve önemini vurgulayarak, inanç özgürlüğü, demokrasi, hoşgörü ve toplumsal barış gibi değerleri destekleyen düşünürler ve liderler tarafından ifade edilmiştir. Laiklik, din ve devlet işlerinin ayrılmasını savunan ve bireylerin inançlarını özgürce yaşama hakkını garanti eden bir ilkedir.

Laiklik İle İlgili Sözler 

  • Ölülerden medet ummak medeni bir toplum için yüz karasıdır.
  • Vicdan hürriyeti mutlak ve taarruz edilemez, ferdin tabii haklarının en mühimlerinden tanınmalıdır.
  • Laik hükümet kavramından dinsizlik manası çıkarmaya çalışan fesatçılara fırsat vermeyiniz.
  • Efendiler ve ey millet; biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti, şeyhler, müritler memleketi olamaz. En doğru, en hakiki yol medeniyet yoludur.
  • Laik hükümet kavramından dinsizlik manası çıkarmaya çalışan fesatçılara fırsat vermeyiniz.
  • Laiklik, asla dinsizlik olmadığı gibi, sahte dindarlık ve büyücülükle mücadele kapısını açtığı için, gerçek dindarlığın gelişmesi imkanını temin etmiştir.
  • Laiklik, yalnız din ve dünya işlerinin ayrılması demek değildir. Bütün yurttaşların vicdan, ibadet ve din hürriyeti demektir.

Her fert, istediğini düşünmek, istediğine inanmak, kendine mahsus siyasi bir fikre malik olmak, mensup olduğu bir dinin icaplarını yapmak veya yapmamak hak ve hürriyetine maliktir.

Bazı kimseler asri olmayı kafir olmak sanıyorlar. Asıl küfür onların bu zannıdır. Bu yanlış yorumu yapanların maksadı, İslam’ın kafirlere esir olmasını istemek değil de nedir?

Bugün ilmin, fennin, bütün kapsamıyla medeniyetin saçtığı ışık karşısında filan veya falan şeyhin irşadıyla maddi ve manevi saadet arayacak kadar ilkel insanların medeni Türk toplumunda var olabileceğini asla kabul etmiyorum.

Artık Türkiye, din ve şeriat oyunlarına sahne olmaktan çok yüksektir. Bu gibi oyuncular varsa, kendilerine başka taraflarda sahne arasınlar.

Din bir vicdan meselesidir. Herkes vicdanının emrine uymakta serbesttir. Biz dine saygı gösteririz. Düşünüşe ve düşünceye karşı değiliz. Biz sadece din işlerini, millet ve devlet işleriyle karıştırmamaya çalışıyor, kasıt ve fiile dayanan tutucu hareketlerden sakınıyoruz.

Din ve mezhep herkesin vicdanına kalmış bir iştir. Hiç kimse hiçbir kimseyi, ne bir din, ne de bir mezhebi kabul etmeye zorlayabilir. Din ve mezhep hiçbir zaman politika aleti olarak kullanılamaz.

Vatandaşları içinde çeşitli dinlere mensup unsurlar bulunan ve her din mensubu hakkında adil ve tarafsız tutum ve davranışta bulunmaya ve mahkemelerinde vatandaşları ve yabancılar hakkında eşit adalet uygulamakla vazifeli olan bir hükumet, fikir ve vicdan hürriyetlerine uymaya mecburdur.

Softa sınıfının din simsarlığına izin verilmemelidir. Dinden maddi menfaat temin edenler. İğrenç kimselerdir. İşte bu duruma karşıyız ve buna müsaade etmiyoruz.

Eğitim ve öğretimi birleştirmedikçe aynı fikirde, aynı zihniyette fertlerden kurulu bir millet yapmaya imkân aramak abesle uğraşmak olmaz mı idi? Dünya medeniyet ailesinde saygı toplayan bir yerin sahibi olmaya layık Türk Milleti, evlatlarına vereceği eğitimi mektep ve medrese adında birbirinden büsbütün başka iki çeşit kuruluşa bölmeye katlanabilir miydi?

Bizim dinimiz en makul ve en tabii bir dindir. Ve ancak bundan dolayıdır ki son din olmuştur. Bir dinin tabi olması için akla, fenne, ilme ve mantığa uyması lazımdır. Bizim dinimiz bunlara tamamen uygundur.

Laiklik asla dinsizlik olmadığı gibi, sahte dindarlık ve büyücülükle mücadele kapısını açtığı için, gerçek dindarlığın gelişmesi imkanını temin etmiştir. Laikliği dinsizlikle karıştırmak isteyenler, İlerleme ve canlılığın düşmanları ile gözlerinden perde kalkmamış doğu kavimlerinin fanatiklerinden başka kimse olamaz.

Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz. En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır.

Türkiye Cumhuriyetinde, her yetişkin dinini seçmekte hür olduğu gibi, belirli bir dinin merasimi de serbesttir. Yani, ibadet hürriyeti vardır. Tabiatı ile ibadetler, güvenlik ve genel adaba aykırı olamaz; siyasi gösteri şeklinde de yapılamaz. Geçmişte çok görülmüş olan bu gibi durumlara artık Türkiye Cumhuriyeti asla katlanamaz.

Büyük dinimiz çalışmayanın insanlıkla hiç ilgisi olmadığını bildiriyor. Bazı kimseler çağdaş olmayı kafir olmak sayıyorlar. Asıl küfür onların bu zannıdır. Bu yanlış tefsiri yapanların maksadı İslam’ın kafirlere esir olmasını istemek değil de nedir? Her sarıklıyı hoca sanmayın, hoca olmak sarıkla değil, dimağladır.

Bizim dinimiz hiçbir vakit kadınların erkeklerden geri kalmasını talep etmemiştir. Allah’ın emrettiği şeyi, kadın ve erkek beraber olarak ilim ve kültür edinmeleridir. Kadın ve erkek, bu ilim ve kültürü aramak ve nerede olursa oraya gitmek ve onunla dolu olma zorundadır. İslam ve Türk tarihi tetkik edilirse görülür ki bugün kendimizi bir türlü kayıtları bağlı zannettiğimiz şeyler yoktur. Türk sosyal hayatında kadınlar ilim, kültür ve diğer hususlarda erkeklerden katiyen geri kalmamışlardır. Belki daha ileriye gitmişlerdir.

Bizi yanlış yola sevk eden soysuzlar bilirsiniz ki, çok kere din perdesine bürünmüşler, saf ve temiz halkımızı hep din kuralları sözleriyle aldata gelmişlerdir. Tarihimizi okuyunuz, dinleyiniz… Görürsünüz ki milleti mahveden, esir eden, harabeden fenalıklar hep din örtüsü altındaki küfür ve kötülükten gelmiştir.

Bunun gibi bağlı bulunmakla inanmış ve mutlu olduğumuz İslam dinini, yüzyıllardan beri alışılmış olduğu üzere, bir politika aracı durumundan kurtarmak ve yükseltmek gerektiği gerçeğini görüyoruz. Kutsal ve tanrısal olan inanç ve vicdanlarımızı karışık ve türlü renkte bulunan ve her türlü çıkarlar ve tutkuların alanı olan siyasetten ve siyasetin bütün ögelerinden bir an önce kesinlikle kurtarmak, milletin dünya ve ahiret mutluluğunun emrettiği bir zorunluluktur. Ancak böylece İslam dininin yüceliği gerçekleşir.

69368